דוד שמש בירושלים והסביבה

לאחר משבר האנרגיה של שנות השבעים והשמונים, הכנסת הישראלית העבירה חוק המחייב התקנת דודי שמש בבתים חדשים עם מגדלים גבוהים ושטח גג לא מספיק. בשבוע שעבר, כשדיווחתי על הסיפור הזה, ראיתי שהועבר חוק חדש בהוואי שיגדיר חובה על כל הבתים החדשים להחזיק פאנלים סולאריים למים החמים שלהם. ציינתי גם כי הוואי העבירה חוק המחייב את כל הבתים החדשים להתקין פאנלים סולאריים. כתוצאה מכך, ישראל היא כיום המובילה בעולם בשימוש באנרגיה סולארית לנפש, כאשר 85% ממשקי הבית משתמשים כיום במערכות תרמיות סולאריות, שווה ערך ל -3% מצריכת האנרגיה העיקרית של המדינה. השימוש בישראל בדודי שמש חוסך למדינה לפי הערכות שני מיליון חביות נפט בשנה והצריכה הגבוהה ביותר בעולם.

השימוש באנרגיה סולארית בישראל החל בשנות החמישים עם פיתוחם של דוד דוד לוי שמש בכדי לטפל במחסור באנרגיה במדינה

בשנת 1950, מחסור בדלק בישראל מנע מהממשלה לחמם מים בין השעות 22:00. ובשעה 18 בערב הציע המהנדס לוי ישר לבנות גנרטורים חשמליים נוספים כך שניתן יהיה להפעיל את כל משקי הבית של דוד שמש, וככל שהמצב החמיר.

המהנדסים הישראלים מתקדמים בתחום האנרגיה הסולארית, וחברות סולאריות בישראל. עובדים על פרויקטים ברחבי העולם. דוגמאות בולטות הן Brightsource ו- Solel Brenmiller Energy, שניהם עוסקים בפרויקטים בקנה מידה תועלת.

על פי מחקר של התאחדות התעשייה התרמית הסולארית האירופית

כיום יש בישראל רשת ענפה של מתקנים סולאריים המספקים 8% מהאנרגיה במדינה. השילוב בין חסכוני גודל, יחד עם מודעות וחינוך נרחבים, הביא להפחתות עצומות בעלות האנרגיה הסולארית בישראל, עם הוא ממוצע הזמן שלוקח לחסוך באנרגיה בעלות המפעל הסולארי שהוא שלוש שנים בלבד.

פאנלים סולאריים ממירים את אור השמש לחשמל

ומערכות תרמיות סולאריות אוספות אנרגיה סולארית לחום. ישראל וקפריסין מובילות בשימוש במערכות חימום מים סולאריים, שמשמשות 30-40% ממשקי הבית. התוצאה היא מקור חום חופשי ולכאורה אינסופי בחודשי החורף, אפילו במדינות קרות כמו גרמניה.
למידע מורחב בנושא של דוד שמש בירושלים והסביבה עליך לבקר ב- orenergy.co.il

משלחת של מדענים ומנהיגי טכנולוגיה ישראלים הציגה טכנולוגיות ירוקות לאנרגיה סולארית בפסגת האקלים של האו"ם בפריז בנובמבר 2015

שפותחה בישראל על ידי ישראל. TIGIs היא טכנולוגיה פורצת דרך במדינות חמות כמו ישראל, המובילה בפיתוח ושימוש תרמי סולארי לחימום מים ממיכלי הגג ובמיוחד דוד שמש בירושלים, להפחתת נטל האנרגיה הלאומי במדינות קרות, אומר המנכ"ל צביקה קלייר. החברה הוקמה על ידי מייסד שמעון קלייר, תעשיין ישראלי שפטנטים שלו מתוארכים לשנות השמונים. ל- TIGI פוטנציאל גדול לשנות את נוף האנרגיה המקומי באירופה וזכה בפרס אירופה הבין-סולרית ביוני.

ראיתי לראשונה את חשיבות צריכת האנרגיה בישראל במהלך טיול באוגוסט 2008

המשרד להגנת הסביבה קידם את התקנים החדשים של ישראל לבנייה ידידותית לסביבה הכוללים סעיפים בנושא אנרגיה, קרקע, מים, פסולת, בריאות ו רווחה, ניהול סביבתי, תחבורה, חומרים וחדשנות. מה שהדהים אותי יותר מכל היה המחויבות של הישראלים לאנרגיה חלופית, במיוחד דודי שמש על הגג, השונים מכל דבר אחר במדינה.

בהתחשב במצב כזה

אין זה מפתיע שישראל היא חלוצה בתחום שימוש באנרגיה סולארית. עם שטח מדברי כה גדול (60% מהארץ), זה אך טבעי שנעשים עבודות מחקר ופיתוח נרחבות כדי לאפשר למדבר הנגב לספק כמות משמעותית של אנרגיה סולארית בעתיד. פרויקט Brightsource Energy, General Electric (GE), NOY Infrastructure וקרן השקעות האנרגיה שואפת להקים את תחנת הכוח התרמית הסולארית הגדולה בעולם מגלים במדבר הנגב בישראל.

זו אחת מתחנות הכוח הראשונות בעולם שייצרו חשמל מאנרגיה סולארית באמצעות טכנולוגיה המכונה בריכה סולארית

קולט שמש בקנה מידה גדול עם אגירת חום משולבת לספק אנרגיה תרמית. בתקופת צנע בישראל בשנות החמישים, כאשר היה דלק המחסור במדינת ישראל החדשה וישראל אסרה על חימום מים בין השעות 10: 00-18: 00 והמצב החמיר, המהנדס לוי ישאר הציע להקים מפעל גנרטורים חשמליים כך שכל הבתים יוכלו לעבור לדודי שמש. במהלך תקופה זו הוא בנה אב טיפוס ראשון של דוד שמש ישראלי, ובשנת 1953 הקים את נריה, שהייתה היצרנית המסחרית הראשונה של חימום מים סולאריים בישראל [4].

בשנת 1967

למרות אור השמש הרב בישראל, דודי השמש שימשו רק 20% מהאוכלוסייה. לאחר משבר האנרגיה של שנות השבעים והשמונים הכנסת הישראלית העבירה חוק המחייב התקנת פאנלים סולאריים בבתים חדשים הגבוהים יותר ממגדל עם שטח גג לא מספיק [5]. תרומה ישראלית נוספת לפיתוח דוד השמש (המכונה בעברית "דוד שמש") הייתה שמי השמש של המדינה, שכן בתים רבים חסרים להם, ובשנת 1976 העבירה הכנסת חוק נוסף המחייב לבנות את כל הבתים החדשים בשמש. מחממי מים.

הכל התחיל בראשית שנות ה -50

כאשר ממשלת ישראל נקלעה למחסור בדלק והגבילה את הזמן בו ניתן היה לחמם מים. בתגובה, אנשים החליטו לחמם את המים שלהם בפאנלים סולאריים. לחימום מים סולאריים פופולריים בפלורידה ובדרום קליפורניה מאז שנות העשרים של המאה העשרים.

נמרוד פנלים סולאריים מיוצרים מנחושת ואלומיניום עם משטחי ספיגת חום מולחמים לאחת ממכונות הלייזר האוטומטיות המתקדמות בעולם

אוסמוזה הפוכה היא הטכניקה העיקרית של תהליך ההתפלה, שנוסד בשנות השישים על ידי מדענים ישראלים. למרות החששות הסביבתיים, התהליך הוא יקר, תוך שימוש בשיטות אנרגיה גבוהה שפותחו בישראל ומשמשות באזורים דלים אחרים של מים, כולל קליפורניה וסין.

כדי לקזז עלויות אנרגיה, יותר מ -90% ממשקי הבית בישראל משתמשים בדודי שמש. במקום להסתמך על דודי חשמל או פאנלים סולאריים, הם מעריכים כי משפחות מוציאות תוספת של 1,500 עד 2,000 שקל בשנה. על מנת להפחית את הנטל הכספי ולשפר את הסביבה, חברת הכנסת לשעבר וראשת העיר רעננה זאב-בילסקי שלחה הצעת חוק לח"כ דב הנין חדש בדצמבר 2011. בנוסף, מתקנים רבים, כמו בתי חולים מסוימים ובסיסי צבא, קיבלו פטורים מהתקנת דודי שמש, אמרה.

פוסטים נוספים: